Fria vikter kontra maskiner

Vad som är vanligt när man börjar styrketräna är att man lätt gör det bekvämt för sig och sätter sig i den närmsta maskinen och börjar köra. Jag har själv gjort och jag vet att många gör det. Det jag skulle rekommendera alla är att verkligen lära sig de tunga ”basövningar” från början exempelvis bänkpress, marklyft, militärpress och knäböj. De här övningarna har så extremt många fördelar i jämförelse med maskiner. Maskinerna är anpassade för genomsnittsmänniskan och kanske inte alls passar just dig som individ.

Det man bör göra som ny i gymmet är att kolla olika guider på hur man utför olika övningar utan att skada sig. Fördelarna med fria vikter är att du kommer att använda stabiliserande muskelgrupper som annars inte skulle användas samtidigt som balans och koordination förbättras avsevärt. Nackdelarna med fria vikter som jag ser det är att det är lättare att skada sig, men har du läst på och kollat klipp ska det inte vara ett problem. Vad man kan göra är att fråga andra i gymmet om teknik osv. de allra flesta skulle definitivt att ställa upp.

strength training

Maskiner har också fördelar även om fördelarna inte kan mäta sig med de som fria vikter har. I och med att det inte alls ställs samma krav på balans och koordination så kan man verkligen ta ut sig till gränsen i maskinerna. Sen finns det mer eller mindre alltid instruktioner på hur du ska använda maskinen. Det är även enklare att sänka vikten och göra så kallade ”drop set”. Som jag ser det är maskiner endast ett komplement och bör inte utgöra grunden i styrketräning.

Oavsett om du kör maskiner eller använder fria vikter så är grundprincipen i styrketräning att alltid lyfta tyngre än vad du gjorde föregående pass, så ha alltid det i bakhuvudet när du tränar. Ökar du inte vikterna kommer inte heller resultaten oavsett vad du väljer för träningsredskap!